Σε πρόσφατη έρευνα που έγινε στην Αυστραλία για την οδική ασφάλεια σε 22 χώρες 4 ηπείρων,η Ελλάδα κατετάγη στην τελευταία θέση,μαζί με το Μεξικό! Τα πιο πρόσφατα στοιχεία για τη χώρα μας που αφορούν στην δεκαετία 2012-2022 , είναι όμως διαχρονικώς απογοητευτικά, αναδεικνύουν τον τραγικό απολογισμό 8243 νεκρών στην άσφαλτο και δεκάδων χιλιάδων τραυματιών… Δηλαδή ο πληθυσμός μίας Ελληνικής κωμόπολης εξαφανίζεται σταθερά κάθε χρόνο λόγω των τροχαίων!
Επομένως στη χώρα μας είναι αδήριτη η ανάγκη για την επιλογή όσο το δυνατόν ασφαλέστερου αυτοκινήτου, καινούργιου ή μεταχειρισμένου, ανάλογα με τον προϋπολογισμό που διαθέτει κάθε αγοραστής. Τι χρειάζεται όμως για να διασφαλιστεί ότι η επιλογή θα είναι αντικειμενική και πραγματικά βασισμένη στην ενεργητική και στην παθητική ασφάλεια κάθε μοντέλου (που έχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ τους) και όχι στην εμφάνιση ή στον εξοπλισμό που γυαλίζει στα μάτια; Πρώτον,βαθιά γνώση της ενεργητικής και της παθητικής ασφάλειας κάθε μοντέλου,καινούργιου ή μεταχειρισμένου,που να εμπλουτίζεται καθημερινά με τη μελέτη του ειδικού τύπου,των σχετικών ιστοτόπων αλλά και επιστημονικών μελετών.Αυτή τη γνώση είναι αντικειμενικά αδύνατον να την έχει κάποιος που δεν ασχολείται σοβαρά, εκτεταμένα και καθημερινά με αυτό το γνωστικό αντικείμενο, διότι τα μοντέλα, μαζί με αυτά που δεν παράγονται πλέον,είναι χιλιάδες. Δεύτερον, πλήρες αρχείο δεκαετιών (για να καλύπτει και τα μεταχειρισμένα) σοβαρού ειδικού τύπου και όχι τυχάρπαστων εκδόσεων που αποσκοπούν μόνο στα έσοδα από τη διαφήμιση. Τρίτον, πολύς χρόνος για εξαντλητική έρευνα της κατηγορίας που ενδιαφέρει κάθε αγοραστή, βάσει της μελέτης των προαναφερθεισών πηγών.
Οι διαφορές στην ενεργητική ασφάλεια (δηλαδή σε όλες τις συνιστώσες που συμβάλλουν στην αποφυγή ενός ατυχήματος, όπως οι επιδόσεις, η οδική συμπεριφορά,το φρενάρισμα κλπ.) μεταξύ των μοντέλων είναι μεγάλες,ενώ το ίδιο συμβαίνει και για τις διαφορές στην παθητική ασφάλεια (δηλαδή της προστασίας των επιβατών όταν συμβεί ένα ατύχημα),που είναι πολύ σημαντικές ακόμη και σε μοντέλα με φαινομενικά ίδια βαθμολογία,π.χ. πέντε αστέρων.
Ελάχιστοι αγοραστές μελετούν τα γραφήματα των διαφόρων οργανισμών ncap (new car assessment program) και ακόμη λιγότεροι διαβάζουν τα κείμενα που συνοδεύουν τα crash tests των διαφόρων μοντέλων, καινούργιων και μεταχειρισμένων. Η μεγάλη πλειοψηφία των αγοραστών λοιπόν νομίζει ότι όλα τα μοντέλα που έχουν αποσπάσει πέντε αστέρια από τον Ευρωπαϊκό ncap είναι ίδια και οι διαφημίσεις υποδαυλίζουν βεβαίως αυτήν την τεράστια παρανόηση… Πολύ λίγοι γνωρίζουν , για να αναφέρω ακροθιγώς τους βασικότερους παράγοντες διαφοροποίησης των μοντέλων στην παθητική ασφάλεια, ότι κάθε 150 κιλά βάρους αλλάζουν κατηγορία παθητικής ασφάλειας σε ένα βαρύτερο αυτοκίνητο σε σχέση με ένα ελαφρύτερο και καθιστούν τις κατηγορίες μη συγκρίσιμες μεταξύ τους, οπότε ένα αυτοκίνητο τεσσάρων αστέρων μπορεί να είναι πολύ ασφαλέστερο από ένα πέντε αστέρων. Το ίδιο,σε μικρότερο βαθμό, συμβαίνει με το ύψος κάθε μοντέλου. Σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό αυτό συμβαίνει με ειδικές κατηγορίες αυτοκινήτων, όπως τα ημιφορτηγά και τα πολυμορφικά που είναι βασισμένα σε επαγγελματικά βαν, πληροφορία που δεν μπορεί να τη βρει κανείς πουθενά εκτός από μία επιστημονική μελέτη Αμερικανικού πανεπιστημίου.